duminică, 28 octombrie 2007

Practica

Grila de observare

Un comentariu:

raluca spunea...

CRITERII DE OBSERVARE SUBIECT: COPIL


1. Imagine exterioara:
a. trasaturi bio-constitutionale: greutate, inaltime
b. trasaturi fizionomice : aspectul capului, fetei, mimica, gestica, etc
2. Dezvoltare motrica:
a. motricitate grosiera: mersul, coordonarea, simetrie-asimetrie, tinuta, stabilitate corporala, dominanta (partea dominanta) orientare in spatiu, etc.
b. Motricitate fina: coordonare mana-ochi, gradul de functionalitate a mainii: apucare, aruncare, prindere cu o mana, cu amandoua mainile, utilizarea foarfecii, urmarirea conturului sau liniei, tinerea creionului etc.
3. Dezvoltarea limbajului: vocabular, exprimare in propozitii, fraze, exteriorizarea afectelor, emotiilor prin limbaj, intelegerea tonului, imitare. Limbaj activ: intensitate, articulare, exprimare a propriilor trebuinte, de formulare a propriilor sentimente, de descriere a propriilor trairi. Capacitatea de a cere si a da informatii, etc.
4. Comportamentul social: gradul si modul de relationare (contact vizual, contact corporal, comunicare verbala-nonverbala) dorinta de contcat social, capacitate de contcat, eventuale tulburari de comportament social, deprinderi de comportament social (salut, atitudine fata de persoane straine, adaptare, etc)
5. Comportamentul emotional: repertoriul de posibilitati de exprimare al afectelor de baza: bucurie, frica, tristete, furie, gelozie, invidie, etc. modul de exprimare al afectelor: verbal, nonverbal, modul de exteriorizare emotionala si situatiile procatoare de emotii: comportament emotional fata de persoanele de referinta, persoanele apropiate, persoanele straine,
6. Coportamentul in situatiile de joc: initiativa, creativitate, durata, jocuril preferate, individuale sau in grup, cu obiect sau fara obiect, trairea situatiei de joc, conflictualitatea si situatia in care apare aceasta, conditia de lider, membru participant sau membru izolat in situatia de joc, etc.
7. Atitudinea fata de materiale: modul de explorare al materialelor (vizual, tactil, olfactiv, auditiv, gustativ) durata si cincentrarea in explorare, interesul fata de materiale, mainifestarea curiozitatii in explorare, creativitatea in explorare, explorare individuala sau impreuna cu altcineva, atitudinea fata de obiecte noi, fata de obiecte foarte cunoscute, atractia este conditionata de forma, culoare, marime, functie sau netezime-asprime. Capacitatea de ordonare a obiectelor dupa unul, doua sau mai multe criterii. Obiectul utilizat cazual, planificat sau intamplator.
8. Gradul de intelegere si constientizare al sarcinii in activitate: concentrare pe sarcina, durata implicarii in sarcina, rapiditatea intelegerii unei noi sarcini, modul de reactie la sarcini noi, la sarcini cunoscute, la nereusite in sarcina, la greutati in intelegere si rezolvarea sarcinii, asumarea responsabilitatii in sarcina. Natura activitatilor preferate, refuzate. Intelegerea este favorizata de explicatii verbale, de demonstratie, de demonstratie cu reproducere (imitare)
9. Deprinderi practice cotidiene: independenta-dependenta la imbracare – dezbracare, incaltare-descaltare, incheiere-descheiere, legare-dezlegarea sireturilor, mancare, baut, toaleta, etc. Cunaste si denumeste organele de simt. Poate ajuta la diverse munci cotidiene: aranjatul si strangerea mesei, spalatul vaselor, ingrijirea plantelor, animalelor, diverse munci in gradina, curte. Cunoaste regulile de circulatie, etc.
10. Preferinte si interese: domeniul pentru care copilul arata interes, preferintele in cadrul domeniului respectiv (muzica, sport, natura, plante, animale, carti cu imagini, povesti, etc) Preferinte deosebite care deranjeaza pe ceilalti.
11. Valorizarea persoanelor: cunoasterea, recunoasterea parintilor si modul de manifestare la despartire. Diferentierea intre persoane cunoscute si necunoscute si modul de manifestare. Capacitatea de a exprima sentimentele in prezenta si absenta persoane.
12. Simptoome deosebite: subtul degetului, roaderea unghiilor, incontinenta urinara (ziua sau noaptea); comportamentul agresiv (se loveste, se trage de par, se zgarie) Comportamente stereotipe, ticuri, etc.